Domů
Cestovní kancelář specializovaná na poznávací zájezdy po zemích, které jste navštívili a chcete je lépe poznat.

učitel

(věčný) žák
Již světoznámý český antropolog a lékař Aleš Hrdlička (1869-1943) definoval Tři všeobecné zákony šíření lidstva:
  • -ve směru nejmenšího odporudnes: cestování letecky, lodí nebo na SUPER last minute, nejlépe z nějakého slevomatu Úžasný
  • -ve směru největších slibností, zvláště co se týká potravy a podnebí
    ... jasně: bufetová strava, nejlépe all inclusive, mořský vánek, koupačka, pro někoho krásná děvčata, pro jiné…?
  • -tlakem vnitřním neb silou zezadu hladem, epidemií, tlakem svých či jiných lidí … zkrátka - konečně bez manžela/ky!
I přes zřetelný vývojový posun jsme stále spjati s živočišnou říší, od níž jsme se odloučili jen naším osobitým historickým vývojem… již Neandrtálci žili na otevřených tábořištích, v jeskyních i pod útesy skal - nežijeme na našich cestách vlastně podobně? Jen útulek je trochu luxusnější, maso a krev z mamuta nahradil steak a víno či něco ostřejšího, vyhledáváme krajinu divokou našemu srdci, bez střelky na kompasu, sever se na krátko promění v jih… ale potřeby zůstávají. Krásné cestování do oblastí nejlákavějších slibností Vám přeje Miroslav Hrdlička
Cestovní kancelář ToulkyEvropou.cz, RNDr.Miroslav Hrdlička, telefon: 739356390
Dárkový poukaz
Měšťanský dům U zlaté lodi

Kontakt


CK Toulky Evropou.cz
Měšťanský dům U zlaté lodi
Zlatnická 7 (170m od OD Bílá Labuť)
110 00 Praha 1 - Nové Město

Telefon:+420 739 356 390
Tel./Fax:         +420 235 310 114
Email:     info@toulkyevropou.cz
     kolektivy@toulkyevropou.cz
IČ:           16175166
DIČ:         CZ 5508042001
Majitel CK Toulky Evropou.cz je členem Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) AČCKA

Vyhledat


Prověřená společnost 2021
Prověřená společnost 2020
Prověřená společnost 2019
Prověřená společnost 2018
Prověřená společnost 2017
Prověřená společnost 2016
Prověřená společnost 2015
Počasí v Evropě


Pojištění

Pojištění u Union

Cestovní ruch - principy, příklady, trendy

Kniha, kterou právě otevíráte, bude pravděpodobně tou nejobsáhlejší, šířkou záběru tématu a hloubkou podání nejkomplexnější učebnicí cestovního ruchu, která se na tuzemském trhu zatím objevila, navíc její již 12. aktualizované vydání, které reviduje její stránky o poznatky nejnovějšího vývoje zvláště v souvislosti s finanční a hospodářskou krizí v letech 2008 – 2009, kdy i cestovní ruch zaznamenal některé změny trendů, a jeho rozvoje po ní, slibuje vyzrálé dílo.

Autoři se netají sdělením, že kniha se snaží postihnout hlavní principy, teorii, praxi i filosofii fungování cestovního ruchu, který má dnes celosvětový dopad do všech zemí světa. Přes obrovský záběr tématu je kniha srozumitelně členěna do šesti částí a 20 kapitol. Není tématu a souvislostí s cestovním ruchem, kterého by se nedotkla. Kromě rozsáhlých pasáží věnovaných výkladu probíraného tématu, definic, které jsou však šikovně strukturalizované do krátkých odstavců a důkladný výklad příslušného tématu, nechybí na závěr každé kapitoly stručné shrnutí, vytažení klíčových pojmů, internetová cvičení a otázky určené k zamyšlení a procvičení předchozího textu a případové studie. Knihu vhodně doplňují četné názorné grafy, tabulky, text osvěžuje ilustrační foto.

Principy, pojmy, instituce, geografické reálie, filozofie i celkový náhled na fungování cestovního ruchu odráží pochopitelně americké prostředí, ze kterého autoři čerpají; i když často zmiňují odlišnosti dalších světových regionů – sousední Kanadu, Austrálii, často pozorují Evropu z pohledu celku za Velkou louží, který však již zpravidla dále nespecifikují. Nejen proto nemají mnohé pojmy, myšlenky, instituce v českém prostředí často svůj ekvivalent, nehledě na skutečnost, že velikost a struktura amerického a českého trhu cestovního ruchu je velmi odlišná. Český student by měl sáhnout po této učebnici až v okamžiku, kdy se bude orientovat v základních pojmech a principech fungování cestovního ruchu a může se touto knihou přenést do zcela jiného prostředí. Zatímco některé kapitoly vám mohou připadat známé, srozumitelné, budou třeba jen doplněním vašich znalostí nabytých již předchozím studiem, kapitoly zvláště ve druhé části knihy týkající se výzkumu, plánování, marketingu, strategie a jejich jednotlivých segmentů, filozofie či vizí je třeba číst i několikrát dokola, než plně pochopíte jejichobsahu.

Tvorba učebnice takovéhoto formátu si vyžádala ze strany amerických autorů množství komentářů a revizí rukopisu od jejich nejen amerických kolegů, nových podnětů vzešlých ze závěrů četných diskuzí, seminářů atd.; výsledné know-how je tak výsledkem poznatků mnoha lidí nejen dvou hlavních autorů; v knize naleznete osobní medailonky předních amerických osobností v cestovním ruchu i s interpretací jejich hlavních názorů na vývoj oboru. Nechybí ani aktuality, zajímavosti, vtipné postřehy, které nabádají k zamyšlení a diskusi, kam cestovní ruch směřuje. Součástí učebnice v originální americké verzi byl i výkladový slovník vybraných pojmů z cestovního ruchu - protože však často neodpovídá našim konvencím, rozhodli jsme se jej do české verze nedávat a odkázat české studenty na některou z tuzemských obsahově rozsáhlejších publikací, často však existuje internetový odkaz na aktuální data, které si může čtenář dohledat. Přestože se jedná již o 12. aktualizované vydání, shromažďování statistických dat, jejich interpretace, následný překlad a české vydání zachycuje stav odvětví s určitým časovým odstupem, který se však nemusí jevit jako zásadní – hvězda zvaná cestovní ruch po určité stagnaci, někde i poklesu v letech 2008-2009, v následných letech neustále stoupá vzhůru a jeví se stálicí i na budoucím nebi služeb.

Cestovní ruch není o mnoho mladší, než je lidstvo samotné; starodávné cesty, hedvábné stezky, kavalírské jízdy apod. se objevovaly na různých místech světa již od hlubin starověku s výraznou eskalací po vynálezu peněz starými Sumery někdy před 7000 roky a rozvojem obchodu; jeho opravdový boom však nastal teprve s rozvojem rychlejších dopravních prostředků v podobě parníků, vlaků, aut, letadel, nárůstem volného času a volných finančních prostředků u velké skupiny potenciálních cestovatelů s akcelerací po druhé světové válce. Je nesporné, že cestovní ruch se stal vedle petrochemického a dopravního průmyslu nejdynamičtějším odvětvím a ve službách pravděpodobně nemá k sobě rovného: není dnes regionu či destinace, která by nebyla cestovním ruchem zasažena, poskytuje stamiliony pracovních příležitostí sezónního či trvalého charakteru, generuje obrovské množství peněz a přitom se jedná o odvětví nesmírně dynamické, kde „co platilo včera, neplatí již dnes". Vzpomeňme třeba jen naše české zkušenosti s objevováním světa po roce 1989 – z hlediska historie to je nedávno a co vše se změnilo!

Existují však i četná úskalí, cestovní ruch je velmi citlivý na řadu vnějších podnětů: nesvědčí mu změny klimatu s následnými hurikány či povodněmi, kolísající cena ropy, teroristické útoky, finanční krize apod., na které reaguje zpravidla velmi rychle a spontánně; ale po odeznění příčiny omezení se dokáže velmi rychle vzpamatovat a další sezónu již proudí do New Yorku, na Bali nebo do zemí bývalé Jugoslávie narůstající počet turistů. Ze všech krizí se vždy zatím dokázal „otřepat" a vše nasvědčuje, že kráčí stále v ústrety světlým zítřkům.

Obecně se předpokládá, že budoucí tvář cestovního ruchu je zalita sluncem nárůstu a úspěchu, podoba tváře se však bude neustále měnit a vyvíjet, od klasických zážitků po sofistikované příběhy,... pro část lidí může mít třeba virtuální podobou: prostě si doma po večeři zasednete do svého oblíbeného křesla, nasadíte cestovatelské brýle (možná i sluchátka) a na displeji navolíte parametry své dnešní dovolené: objeví se konkrétní písečná pláž kdesi v dalekém Karibiku, z menu své oblíbené restaurace na Marinique si vybere v másle pošírovaného humra s avokádovým pyré, ricottovými gnocchi... který vám tak zachutnal při své loňské skutečné dovolené v této destinaci, skutečnou partnerku vyměníte za virtuální společnici právě jen na tento večer,...zasníte se a virtuálně prožije právě svoji dnešní večerní dovolenou...a zítra se můžete třeba přenést třeba do Antarktidu nebo se ponořit někam do hlubin Pacifiku. Ale takovýto pohled bude pravděpodobně atraktivní jen pro část cestovatelů, další se budou stále vydávat vstříc dalším zážitkům a dobrodružstvím našeho reálného světa a není daleko doby, kdy první turisté již opouštějí naši planetu a vydávají se do kosmu.

Tak do toho! Cestovní ruch očekává vaše nápady, činy a ocení vaši kreativitu nabytou právě třeba studiem této knihy.

Nahoru Domů Mapa webu
toolbar
© 2011 - 2024 Toulky Evropou.cz
TOPlist